Direct Method for English
Język angielski metodą bezpośrednią

Czym są metody bezpośrednie i dlaczego w nich się specjalizujemy?
W Polsce bardzo często każdą metodę bezpośrednią nazywa się „Callanem”, choć to tylko jedna z kilku metod bezpośrednich – akurat najstarsza, stąd najbardziej znana. Niestety, przez lata pozostawała nierozwijana, dlatego wybraliśmy o wiele nowocześniejszą i dopasowaną do Waszych dzisiejszych potrzeb Direct Method for English, którą obecnie nauczamy z olbrzymimi sukcesami! I tak – z Callana możesz przejść bardzo płynnie na DMfE, która jest dużo naturalniejsza w procesie trenowania umiejętności językowych!
Chcesz wiedzieć więcej na temat metody bezpośredniej stosowanej w naszej szkole?
Jeśli tak, to zachęcamy do przeczytania krótkiego kompendium wiedzy na temat metody Direct Method for English, dzięki której wielu naszych uczestników kursów nauczyło się języka angielskiego szybko i efektywnie.
Direct Method for English – FAQ
Angielski dla dorosłych – Częstochowa
Język angielski metodą bezpośrednią
W tej sekcji przedstawiamy najistotniejsze pytania i odpowiedzi w kwestii metody bezpośredniej:
- Jaka jest różnica między nauką tradycyjną, a metodami bezpośrednimi (np. Direct Method for English, Callan)?
- Na co kładziemy nacisk, trenując realne umiejętności językowe?
- Co to jest realna nauka komunikacji, a co to „metoda komunikatywna”?
- Dlaczego tak trudno znaleźć w Częstochowie kursy języka angielskiego, na których uczysz się mówić?
- Czy gramatyka jest niezbędnym i przeważającym narzędziem w nauczaniu języka angielskiego?

Jaka jest różnica między nauką tradycyjną, a metodami bezpośrednimi?
Nauka tradycyjna przeważa wszędzie, a zwłaszcza w dziedzinie nauczania języków obcych. To Tzw. system pruski. W Częstochowie mamy przeciętnie ponad 60 podmiotów nauczających prywatnie języka angielskiego. Natomiast ilość korepetytorów nie działających jako firmy idzie pewnie w setki, jeśli nie tysiące. Dlaczego zatem zdecydowaliśmy się, jako jedni z nielicznych w Polsce i na świecie, nauczać metodami bezpośrednimi?
Odpowiedź jest bardzo prosta: metoda ucząca bezpośredniego myślenia i mówienia w języku obcym daje jakość i efekty nauczania, które są nieporównywalne w stosunku do metod tradycyjnych. W metodach tradycyjnych nacisk kładziony jest na nauczanie języka angielskiego poprzez zgłębianie gramatyki i zapamiętywanie słówek oraz ich przetłumaczonych znaczeń. Staje się to celem samym w sobie, a zapomina się w tym procesie o ćwiczeniu realnej umiejętności mówienia po angielsku!
Na tę umiejętność wpływa wiele czynników, a akurat np. gramatyka, jako zestaw reguł, jest tu najmniej istotnym czynnikiem wpływającym na sukces osoby, która chce umieć mówić po angielsku, a nie robić z języka angielskiego doktoratu. Natomiast tłumaczenie to coś, czego jak najbardziej trzeba się pozbyć, by swobodnie używać języka obcego. Gdyby było inaczej, już na poziomie nauki szkolnej zniknęłyby wszystkie blokady, a każdy mówiłby po angielski swobodnie.
Na co kładziemy nacisk, trenując realne umiejętności językowe?
W procesie nauczania posługiwania się językiem obcym, a tu, w szczególności – językiem angielskim – najważniejszy powinien być uczestnik kursu. To on ma bariery w mówieniu, jak choćby:
- poczucie śmieszności;
- tłumaczenie sobie wszystkiego na swój język ojczysty;
- używanie struktur i wyrazów, które w języku angielskim nie powinny być tak używane, ale są w języku ojczystym ucznia;
- brak refleksu i wyćwiczonego “szybkiego” słuchania ze zrozumieniem;
- niewyćwiczony do mówienia po angielsku aparat mowy;
- myślenia gramatyką i tłumaczonymi wyrazami, które panicznie próbuje się wyłapać z wypowiedzi…
Wszystko to wpływaj na brak realnej umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Dodajmy do tego, że w Częstochowie realne umiejętności w zakresie języka angielskiego nadal nie mają gdzie być wykorzystywane na szerszą skalę. Pracodawcy dopiero od niedawna – w porównaniu do większych miast – zaczynają bardziej naciskać na to, by ich pracownicy i kandydaci potrafili realnie mówić po angielsku – i widać, że nie jest dobrze.

Dlatego w metodzie bezpośredniej nauczamy języka angielskiego poprzez trening. Nauczyciel zadaje pytania z podręcznika, a uczeń odpowiada na nie całymi zdaniami, by przećwiczyć tak samo rozmaite formy językowe, jak i aparat mowy – procesy myślowe i to, jak mózg steruje ustami, językiem, żeby te elementy generowały poprawne dźwięki, które często nie istnieją w naszym języku.
Każdy materiał powtarzany jest, z niewielkimi zmianami (by nie uczyć się na pamięć) przez ok. dwa tygodnie. Po tym czasie i umiejętności, i wynikająca z nich wiedza przechodzą do pamięci trwałej.

Każda lekcja składa się przez to z etapu powtórki, a następnie wprowadzania jakiejś partii nowego materiału. Wszystko bazuje na tym, co niezbędne w języku na danym poziomie oraz zostało już wstępnie opanowane. Na każdej kolejnej powtórce można do udzielanych odpowiedzi dodawać to, co poznało się nieco później, rozwijając poprzednie wypowiedzi o nowe słowa, zwroty, całe zdania. Daje to ogromną satysfakcję i pokazuje uczestnikowi kursu, co już w zakresie języka angielskiego potrafi!
Z doświadczenia bierze się wiedza, a gdy osoba biorąca udział w takich regularnych treningach zostaje zapytana, jak coś w języku angielskim funkcjonuje, jest w stanie opisać to własnymi słowami. Bierz się to stąd, że to uczestnik kursu odnajduje reguły w języku angielskim, nie szukając w głowie podręcznikowych tekstów, które często – choć język ulega ewolucji – pozostają przecież niezmiennie wydrukowane i przez to „nieżyciowe”.
Czy gramatyka jest niezbędnym i przeważającym narzędziem w nauczaniu języka angielskiego?
Jak widać z poprzedniego fragmentu – nie. Gramatyka jest efektem tego, co ludzie chcieli wyrażać i jakie do tego z czasem kształtowały się formy wypowiedzi. Owszem: czasem przyszłym nie wyrazimy przeszłości, ale nie należy myśleć, że znając regułę, będziemy potrafili ją zawsze, w ułamku sekundy zastosować. Dlatego nauczamy wyrażania uczuć i prawidłowego, jednoznacznego wypowiadania się, by przekaz informacji zawsze był spójny, łatwy do wypowiedzenia i zrozumienia oraz dający satysfakcję wszystkim stronom rozmowy. Od tego jest właśnie metoda bezpośrednia, którą nauczamy bezpośrednio myśleć i mówić w języku angielskim już od 2004 roku!


Co to jest nauka komunikacji, a co to metoda komunikatywna?
Tych pojęć nie należy mylić, a są one mylone – także przez nauczycieli i szkoły językowe, które często celowo wprowadzają w błąd swoich klientów.
Nauka komunikacji (jak metoda bezpośrednia), to głównie nauka mówienia i słuchania, które to nadal są główną formą przekazywania informacji.
W metodzie komunikatywnej nauczyciel komunikuje uczniom jakąś wiedzę teoretyczną i co najwyżej daje im do zrobienia ćwiczenia w formie papierowej lub elektronicznej, by sprawdzić ich wiedzę. Gdy wychodzą z zajęć, nadal mają swoje problemy z komunikacją (nawet pogłębione przez strach przed masą regułek). Gdyby podszedł do nich obcokrajowiec i zagadnął ich po angielsku, mieliby wszystkie możliwe trudności wynikające z braku treningu językowego, by nawiązać rozmowę: szok, próby tłumaczenia, przypominanie sobie nieżyciowych zasad używania czasów, na wypowiedzi weszłaby polska kalka językowa i zbędne, wręcz szkodliwe myślenie w dwóch językach, które znacznie obciąża taką osobę.

Dlaczego tak trudno znaleźć w Częstochowie kursy języka angielskiego, na których uczysz się mówić?
To proste i bardzo smutne: zajęcia grupowe, które bywają podstawą istnienia szkoły językowej, prowadzone metodą bezpośrednią wymagają bardzo ścisłego dopasowania uczestników do danej grupy. Tych poziomów jest nawet 20, by jak najlepiej połączyć osoby na treningach.
W metodzie tradycyjnej zwykle są tylko 3 poziomy, a lekcje odbywają się na zasadzie polskiego wykładu z języka angielskiego i jakichś pisemnych ćwiczeń.
W metodzie bezpośredniej korzystamy z precyzyjniejszej skali CEFR (poziomy A1-C2), a ta dodatkowo podzielona jest jeszcze na podręczniki, gdzie – przykładowo – na poziom B2 przypada 3 książki! Uczestnik może być zakwalifikowany na początek lub połowę danej książki, a to daje nam obecnie wspomniane 20 możliwości ze względu na 10 dostępnych podręczników z ogólnego języka angielskiego.
Do tego dochodzą dni i godziny nauki, a to sprawia, że czasem bardzo trudno jest stworzyć grupę z nawet sporej ilości kandydatów. Dlatego w Częstochowie, która posiada kilka szkół wyższych, gdzie można studiować anglistykę, jest pełna podmiotów uczących łatwiej dla nich – metodami tradycyjnymi, ale ze szkodą dla klienta, który chce szybko nauczyć się realnie i dobrze mówić po angielsku.
Lektorzy w metodzie bezpośredniej muszą odznaczać się niebywałym refleksem w poprawianiu każdego błędu. Muszą też odznaczać się wysoką umiejętnością przewidywania co uczestnik kursu może chcieć powiedzieć oraz empatią, by tak prowadzić zajęcia, aby każdy czuł się na nich swobodnie, miał radość i satysfakcję z mówienia oraz przełamywał bariery samemu, czy wśród innych uczestników kursu.
Takich specjalistów najpierw szukamy latami, potem trenujemy miesiącami – jest to bardzo skomplikowany i trudny proces, wymagający ponadprzeciętnych talentów w zakresie nauczania, psychologii, chęci niesienia pomocy. Trwa on dotąd, aż trenowany kandydat osiągnie w każdej z tych dziedzin sukces.
Nie można także zapominać, że specjaliści muszą odpowiednio zarabiać, a większość szkół woli mniej wymagać, niż dzielić się zarobkami z pracownikami. A że w takich szkołach uczy się głównie dzieci, to i dorosłych traktuje się adekwatnie… robiąc im ferie oraz kilkumiesięczne wakacje. Akurat w systemie pruskim to niewiele wpłynie na umiejętności, bo ich tam się nie ćwiczy (to nauka o języku, a nie używania języka), ale lektorzy wówczas zwalniani są z pracy, więc po tym czasie szuka się nowych. U nas to niemożliwe, skoro nadająca się osoba trafia się raz na kilka lat, a treningi, by odniosły skutek muszą być pozbawione większych przerw. Ale można uczyć się latami nieskutecznie, a można też – mniej w efekcie końcowym płacąc i szybciej umiejąc rozmawiać po angielsku – trenować intensywnie z najlepszymi w branży!
Tak samo też większość szkół języka angielskiego w Częstochowie naucza dzieci i młodzież (bo korepetycje do szkół to „chodliwy towar”), podczas gdy naszym celem głównym jest nauczanie osób dorosłych w grupach, indywidualnie i na zajęciach B2B w czym mamy ogromne doświadczenie od 2004 roku – zapraszamy do naszego portfolio!
Jeśli masz pytania do lub chcesz porozmawiać o swoich potrzebach – skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy Ci na etapie konsultacji przed wyborem kursu!