Przykłady cech osobowości wg DISC

Przykłady cech osobowości wg DISC

Często zdarza się, że genialny inżynier lub informatyk, codziennie skupiony na swojej pracy, nagle wysyłany jest, by zaprezentować produkt, bawiąc i kontrolując tłumy niczym zawodowy stand-upper. Brzmi absurdalnie, prawda? Nie do końca. Owszem, zwykle zakłada się, że on “jakoś to zrobi”, bez przeszkolenia. I funduje się takiej osobie sporą dawkę stresu, gdyż zadanie nie jest dostosowane do rodzaju osobowości, za pomocą którego ktoś taki osiąga swoje sukcesy każdego dnia. Jednak wiedząc, z czego wynika ten konflikt interesów, znając własne położenie w skali DISC, możemy to zmienić i – dosłownie – stać się, kim chcemy i kogo wymaga aktualne zadanie!

Przyjrzyj się przykładom sytuacji poniżej, by lepiej zrozumieć, o ile lepiej można funkcjonować w oparciu o znajomość rodzajów naszych osobowości:

Andrzej to szef firmy. Przez pracowników uznawany jest za osobę niecierpliwą, nerwową oraz impulsywną i przez to niezbyt lubianą. Dla Andrzeja każda nieistotna informacja to “spam”, gdyż odciąga jego uwagę od kierowania całą firmą, dlatego szybko denerwuje się, gdy ktoś chce z nim porozmawiać. Pracownicy nie biorą jednak pod uwagę, że wcale nie okazują szefowi szacunku należnego mentorowi, przychodząc do niego z każdym najdrobniejszym problemem. Bo Andrzej jest niczym kierowca, który musi skupić się na prowadzeniu auta, zasadach ruchu drogowego i aktualnej sytuacji na drodze, podczas gdy pasażerowie są hałaśliwi i odwracają jego uwagę od szukania drogi do celu. Andrzej nie powinien skupiać się na detalach, a to właśnie dzieje się, gdy osoby z nim pracujące sądzą, że komunikowanie o każdym najdrobniejszym problemie jest tym, czego oczekuje ich szef.

Gosia pracuje spokojnie, robiąc, co do niej należy. Jest nieco nieśmiała i nie przepada za braniem spraw w swoje ręce. Ale gdy tylko ktoś z pracowników nie może wykonać swojej pracy, Andrzej zawsze może liczyć na Gosię. Choćby miała inne plany, wystarczy, że szef poprosi ją o pomoc i Gosia staje na wysokości zadania. Jednak często zdarza się, że kiedy Andrzej siedzi zajęty dużymi sprawami, zaczyna otrzymywać serie SMS-ów od zastępującej kogoś właśnie Gosi:

“Hej, właśnie skończyłam układanie wszystkiego w tabelki. Idę do Mariusza, żeby to jakoś wydrukować.”

Andrzej nie odpisuje. Odkłada telefon, bo ma ważniejsze sprawy na głowie. Dla niego jest oczywistym, że pracownicy wiedzą, co robią i nie potrzebuje ich zapewnień oraz raportów z każdego najmniejszego etapu działania. Ale po chwili dostaje kolejne SMS-y:

“Nie udało nam się tego wydrukować tak, żeby było czytelnie, bo format jest za mały, ale chyba nikt nie będzie miał z tym większych problemów.”

“A może jednak powinniśmy pojechać do jakiejś drukarni? Jak wolisz…”

“Bo może jednak nie będzie najlepiej, jeśli tego nie wydrukujemy czytelniej?”

Andrzej nie rozumie, że Gosia tylko chce, by jej szef nie przejmował się danym problemem i czuł się komfortowo, ale też oczekuje najprostszej formy akceptacji, jak “Jest ok, dzięki!”. Gdyby Andrzej znał rodzaj osobowości Gosi, ten jeden SMS zwrotny na samym początku załatwiłby całą sprawę, a Gosia nie pisałaby już kolejnych, mając zapewnienie, że jej praca spotkała się z uznaniem.

Andrzej i Gosia są “bardzo daleko” od siebie w skali  DISC, ale oboje są w stanie doskonale się uzupełniać, bo każde z nich ma bezcenne dla całego zespołu cechy osobowości. Jedyne, co muszą poprawić, to komunikacja. Z wiedzy wynika zrozumienie, a to z kolei niweluje bezsensowne przecież i nikomu nie potrzebne konflikty. Gosia może powstrzymać się przed pisaniem zapewnień na każdym kroku, a Andrzej może jej po prostu podziękować, przez co każde z nich wie, że wszystko jest jak trzeba.

DISC to każdy z nas!

O ile lepiej może działać Twój zespół i o ile więcej jesteś w stanie uzyskać, gdy znasz założenia modelu DISC oraz stosujesz je każdego dnia!

Wiesz, jak należy rozmawiać z osobą cichą i skupioną na pracy, a jak z osobą równie cichą, ale pozornie nie wykazująca inicjatywy do działania. Te osoby nie są ani niemiłe, ani bezużyteczne tylko dlatego, że nie wydają się skore do pomocy w Twoich działaniach! Być może to Twój typ osobowości podsuwa Ci takie myśli i czujesz niechęć, by z nimi w ogóle porozmawiać. A tym czasem to osoba o silnym profilu C po prostu “zawsze” jest czymś zajęta, bo nie lubi bezczynności, a kocha wysoką jakość, więc pomoże Ci, gdy sprawa wymaga skomplikowanych procedur, obliczeń i eliminacji błędów. Natomiast osoba typu S woli nie brać spraw w swoje ręce, ale chętnie pomaga każdemu, dbając o to, by wszyscy czuli się komfortowo i bezpiecznie. Na pozór cisi, często niechętni do rozmów, wydają się samolubni lub leniwi, a tak naprawdę, znając te typy osobowości, dostrzegamy ich bezcenne zalety, często przysłonięte naszym pobieżnym osądem.

Teraz możesz mieć jeden dominujący profil osobowości, ale już za godzinę, jutro czy za kilka dni możesz go zmienić na inny – bardziej odpowiedni do danej sytuacji. Bo to, że Ty znasz rodzaje osobowości i wiesz, jakiego rodzaju komunikacji oczekujesz, nie znaczy, że wiedzieć będą to inni. W końcu nikt nie urodził się z “instrukcją obsługi” osobowości i może nie zdawać sobie sprawy, że każdy jest i powinien być inny nie bez powodu.

Dlatego, mając tę wiedzę i ćwicząc ją na naszym szkoleniu, możesz kierować rozmowami tak, by skutecznie realizować cele w bezpieczny i komfortowy dla każdego sposób!