Zajęcia online – instrukcja
Tu dowiesz się, jak ściągnąć odpowiednią aplikację, jak zalogować się na kurs i co jest ważne podczas nauki online metodą bezpośrednią.
Ściągnij Zoom
Dla komputerów z systemem Windows:
https://zoom.us/client/latest/ZoomInstaller.exe
Dla innych urządzeń:
https://zoom.us/download#client_4meeting
Szanowni Klienci,
Zapraszamy Was na zajęcia online!
Jest tu sporo do czytania, ale to dlatego, że nie wiemy, kto z Was dobrze ogarnia internety, a kto nie, więc należało wszystko opisać dość szczegółowo. Mnie ustawienie wszystkiego na koncie zajęło ok. 5 min. Dlaczego tak długo? Bo musiałem znaleźć kamerę, której dawno nie używałem. Reszta przeszła bezproblemowo. Logowanie do zajęć to kilka sekund.
Ogółem temat jest prosty, jednak może się okazać, że bez przejścia poniższego tutoriala i poczytania wskazówek, ktoś mógłby mieć problemy.
Uczenie online to dla nas nowość, gdyż – mimo prób, które kilka lat temu prowadziliśmy – nie mieliśmy w planach poszerzenia Oferty o takie zajęcia ze względu na sporo przeszkód, na jakie napotkaliśmy, chcąc w ten sposób uczyć metodą bezpośrednią. No i jesteśmy starzy. Słabo znamy się na klepaniu w plastikowe pianinko. Dlatego pracujemy tam, gdzie nikt o tym nie wie.
Sytuacja jednak wymaga środków teletechnicznych, żebyście mogli kontynuować trening i nie stracić uzyskanej wiedzy oraz umiejętności. Wielu z Was zaczęło pytać o takie rozwiązanie. Przeprowadziliśmy intensywne testy dostępnych platform (jakimś cudem nikt nie zginął, ale ucierpiał co najmniej jeden Kamil, na szczęście jest dwóch, więc można było ryzykować).
Niestety znane darmowe aplikacje nie są zbliżone do preferowanych przez nas standardów. Dlatego musieliśmy wykupić inne usługi. Kredyt będziemy spłacać 15 lat.
Usługi te będą wymagały po Waszej stronie instalacji aplikacji Zoom, służącej do połączenia, i jednorazowego stworzenia konta na jej portalu. To najprostsze i jakościowo najlepsze, co udało nam się do tej pory znaleźć, bo nawet my umiemy to obsłużyć… jakoś. Niestety, nie będzie tam można dzielić się niesfornymi fotkami. Tak, wiemy, że będziecie i tak próbować.
Po obu stronach pewnie będzie też trzeba początkowo trochę cierpliwości i przyzwyczajenia się do nowego formatu zajęć, by były one jak najbliższe temu, co robimy w salach lekcyjnych. Pomijając przywiązywanie trytytkami do kaloryfera. Ale można kogoś złośliwie wyciszyć. Mamy już jednak rozwiązania wspomagające naukę przez Internet, więc zostaną one tu także opisane.
By uczestniczyć w lekcjach online, należy wykonać poniższe czynności:
1. Jeśli korzystasz z komputera, to tu jest bezpośredni link do pliku instalacyjnego platformy Zoom (i to jest instrukcja dla takiego właśnie urządzenia z systemem Windows):
https://zoom.us/client/latest/ZoomInstaller.exe
Jeśli przeglądarka blokuje ten plik, bo może uznać bezpośrednie łącze za niebezpieczne, należy wejść na https://zoom.us/ (jeśli też jest jakaś blokada linku, wklej go lub wpisz go ręcznie w pasek adresowy przeglądarki), przejdź do menu RESOURCES u góry ekranu i kliknij w Download Zoom Client.
Powinno pojawić się takie okienko, gdzie wciskasz „Zapisz plik”:
By ściągnąć aplikację dla innych urządzeń i systemów niż Windows, należy wejść na poniższy link i ściągnąć odpowiednią wersję programu Zoom z widocznej tam listy:
https://zoom.us/download#client_4meeting
2. Po zainstalowaniu, należy w aplikacji utworzyć konto. Uruchom Zoom – albo za pomocą ikony, którą pewnie masz na pulpicie, albo z paska Start systemu Windows:
Zoom się uruchomi i zobaczycie takie okienko programu:
Wciśnij przycisk Sign In. W kolejnym okienku wciśnij Sing Up Free – w prawym dolnym rogu okienka:
Jeśli coś nie zadziała, możesz też po prostu utworzyć konto od razu tu:
Podaj w tym prostym formularzu tylko swój adres mail i wciśnij przycisk Sign Up:
Pojawi się monit z pytaniem o subskrypcję newslettera od Zoom. Jeśli nie chcesz otrzymywać takich wiadomości, wciśnij Set Preferences:
Pojawi się lista, na której zaznacz „Unsubscribe me entirely” – wówczas nie dostaniesz informacji o nowościach od Zoom:
Na podany przez Ciebie adres mail przyjdzie link do strony z danymi do uzupełnienia (nie dotarł? – sprawdź w spamie). Powinno to wyglądać tak, jak poniżej. Kliknij przycisk „Activate Account”, a jeśli nie działa, to skopiuj link, który widać pod przyciskiem i wklej go w górny pasek swojej wyszukiwarki, by przejść na stronę aktywacji.
Pojawi się okno z danymi użytkownika do wypełnienia (obrazek poniżej – Welcome to Zoom). Podaj w formularzu SWOJE PRAWDZIWE IMIĘ I NAZWISKO oraz stwórz swoje hasło do konta Zoom (ma zawierać podane minimum liter, duże litery, małe itp. – zapisz je sobie gdzieś – potrzebujesz go, by logować się do swojego konta przed lekcją) i przepisz je jeszcze raz w kolejne okienko, by sprawdzić poprawność hasła.
BARDZO WAŻNE: każdy Klient podczas rejestracji konta musi podać swoje prawdziwe imię i nazwisko, żebyśmy mogli Was przypisać do odpowiednich grup i wiedzieć, kogo mamy na zajęciach! Osoba o niewłaściwych danych nie będzie wpuszczana do wirtualnych sal szkoleniowych.
Wówczas przejdziesz na ekran zapraszania znajomych – wciśnij SKIP THIS STEP, bo nikogo nie zapraszasz i pokaż, że nie jesteś robotem, klikając w odpowiednie okienko. No, chyba, że jesteś, to nie kłam. Ale wówczas nie uzyskasz konta w Zoom. Tak, to wykluczenie i rasizm 21-szego wieku. Skandal. A wygląda to tak:
Kolejny ekran ma tytuł Start your test meeting – zignorujcie go. Można się już wylogować z portalu i wyłączyć przeglądarkę.
Odtąd możecie zalogować się już do samej aplikacji danymi, które podaliście przy rejestracji na stronie – nie ma potrzeby logowania się do portalu z przeglądarki.
3. Uruchom aplikację Zoom. Sprawdzimy teraz dźwięk i obraz z Twojej kamery.
Po uruchomieniu aplikacji, w polach pod napisem Sign In podaj swój adres e-mail i hasło użyte podczas rejestracji. Dla ułatwienia w przyszłości, już teraz zaznacz pole „Keep me signed in” – aplikacja nie będzie Cię wylogowywać każdorazowo po wyjściu, więc usprawni to dołączanie do zajęć. Następnie wciśnij przycisk „Sign In”.
(Jeśli jednak będziesz się logować do Zoom z różnych urządzeń, które nie są Twoje, to wyloguj się każdorazowo, gdy nie korzystasz już z aplikacji – dla bezpieczeństwa.)
Wygląda to tak:
Naciśnij przycisk koła zębatego w prawym górnym rogu ekranu, by wywołać okno z opcjami:
Naciśnij przycisk Video z symbolem kamery na liście po lewej stronie. Przejdziesz do okna ustawień Twojej kamery.
Na obrazku poniżej jest szare pole, bo moja kamera jest teraz wyłączona. Jeśli Twoja kamera jest podłączona poprawnie, zobaczysz – zamiast szarego pola – obraz ze swojej kamery.
Jeśli nadal masz szary ekran, sprawdź pole „Camera” – jest tam wysuwana lista dostępnych urządzeń do przekazywania obrazu, jakie masz w swoim komputerze. Jeśli lista jest pusta lub nie widać tam właściwej kamery, nie masz takich urządzeń, czyli są one albo odłączone fizycznie, albo w Menedżerze urządzeń Twojego komputera, albo nie zostały one zainstalowane odpowiednimi sterownikami. Trzeba to naprawić – tu już w zależności od problemu, trzeba mu jakoś zaradzić, czego ani my, ani dostawca Zoom nie jesteśmy prawdopodobnie w stanie rozwiązać, bo każdy sprzęt jest inny i zależny od swojego użytkownika.
Jeśli kamera jest widoczna, a obraz jest czarny, sprawdź, czy nie jest czymś fizycznie przesłonięta.
Jeśli nadal Cię nie widać lub nie słychać – upewnij się, że wszystko jest dobrze podłączone (zwłaszcza, gdy korzystasz ze sprzętów podłączanych kablem lub przez bluetooth itp., ale też wyłącz wszystkie inne programy, jak np. Skype, które mogą działać w tle i korzystać z Twoich urządzeń, blokując je dla Zoom.
Zobacz, jak to wygląda poprawnie u mnie (bez podłączonej kamery, której akurat nie mam na komputerze, na którym piszę ten tekst). Ustaw swoje opcje, jak widzisz tutaj, by mieć najpotrzebniejsze funkcje:
Następnie przewiń ten ekran niżej, bo jest tam jeszcze kilka ważnych opcji do zaznaczenia – BARDZO WAŻNE: koniecznie zaznacz opcję „Spotlight my video when I speak”. Ta opcja pozwoli nam lepiej widzieć, kto w danym momencie mówi, gdy na ekranie mamy kilka okienek z obrazem z Waszych kamer. Oto poprawne ustawienia:
Teraz przejdź do opcji Audio – sprawdzimy Twój mikrofon i głośniki lub słuchawki. Możesz włączyć poszczególne testy, ustawić urządzenia dźwiękowe, z których korzystasz i mieć pewność, że po Twojej stronie dźwięk działa poprawnie:
4. Gdy wszystko już ustawione i nadejdzie dzień zajęć, o odpowiedniej godzinie (a najlepiej kilka minut przed) uruchom aplikację Zoom i podaj w niej kolejno dane logowania do swojej grupy, by dołączyć do zajęć. Dane te każda osoba w otrzyma wcześniej SMS-em. Przykładowo będzie to wyglądać tak:
Meeting ID: 666 666 666
Password: 3366
Te dane należy sobie gdzieś spisać i trzymać w pobliżu komputera, bo my możemy nie mieć możliwości szybkiego podania ich, gdy ktoś nagle poprosi, bo zgubił!
Twój telefon może nie być najlepszy do przechowywania czegoś takiego – padnie bateria, skasuje się SMS itp., więc będzie problem – zwłaszcza na ostatnią chwilę.
Zatem uruchamiasz aplikację Zoom – jeśli wcześniej nie zaznaczono „Keep me signed in”, trzeba będzie się zalogować mailem i hasłem. Jeśli zaznaczono tę opcję, to mamy od razu ekran główny, na którym wciskamy opcję „Join”:
Pojawia się okno, w którym widzimy, że jesteśmy poprawnie zalogowani ze swoim imieniem i nazwiskiem. W górnym okienku wpisujemy lub wklejamy Meeting ID, jakie dostaliśmy w SMS-ie.
Po wciśnięciu”Join”, wyskoczy okienko, w którym wpisujemy podane w SMS-ie hasło:
Okno na obrazku pod tym tekstem zobaczysz, jeśli lektor jeszcze nie zalogował się do właściwej grupy. Tu widzimy, że przykładowa grupa nazywa się Kansas. Jeśli nazwa grupy nie jest zgodna z tym, co do tej pory było na Twoim kursie, daj mi znać – mogła nastąpić jakaś pomyłka.
W czasie oczekiwania na lektora, możesz jeszcze raz sprawdzić swoje audio – to przydatne, bo z lekcji na lekcję coś mogło się zmienić w Twoim sprzęcie lub systemie. Warto nie radzić sobie z problemami w trakcie zajęć, skoro jest chwila przed.
UWAGA: POTENCJALNY PROBLEM ZAPORY SIECIOWEJ!
Jeśli jednak, po czasie, kiedy zajęcia powinny się rozpocząć, nadal widzisz ekran poczekalni z nazwą swojej grupy oraz napisem oczekiwania na hosta, wyloguj się i zaloguj ponownie. Jeśli nadal nie masz połączenia lub wyskakuje komunikat, by sprawdzić połączenie sieciowe lub firewall, znaczy to, że najprawdopodobniej Twój program odpowiedzialny za bezpieczeństwo komputera (zapora Windows, antywirus lub inna tego typu aplikacja) blokuje połączenie audio i video.
Rozwiązanie permanentne i najlepsze: już wcześniej dodaj Zoom do listy wyjątków swojej zapory, jako program i połączenie bezpieczne. Nie obawiaj się – kontakt przez Zoom jest szyfrowany.
Rozwiązanie chwilowe, gdy za późno jest na szukanie tych opcji, ale nie polecamy go na stałe i nie jest ono zbyt bezpieczne: na czas zajęć wyłącz swoją zaporę sieciową lub inne aplikacje, które blokują to połączenie tak, jak robi to właśnie zapora sieciowa. Nie ma wówczas gwarancji bezpieczeństwa, ale jeśli jednocześnie nie masz otwartych okien przeglądarki lub innych potencjalnie niebezpiecznych połączeń, to przynajmniej możesz sprawdzić przy minimalnym ryzyku zagrożenia z Sieci, czy to faktycznie wina tego rodzaju blokady. A zatem wiesz już, co powoduje problem i na spokojnie możesz go później usunąć.
Wszelkie inne problemy i rozwiązania będziemy starali się wypracować z Wami wspólnie – zależnie od tego, co się wydarzy.
Gdy lektor zaloguje się do Twojej grupy, zobaczysz ekran z obrazem z Twojej kamery. Na obrazku poniżej jest czarny ekran, bo moja kamera jest odłączona. Jeśli u Ciebie jest czarny ekran, przejdź do opcji, jak w Punkcie 3 tej instrukcji i sprawdź wszystko w opcjach oraz fizycznie sprawdź sprzęt.
Jeśli wszystko działa, to widzisz swój obraz z kamery i naciśnij przycisk „Join with video”. Może być tak, że to ustawienie zostanie zniesione, więc od razu zobaczysz tzw. poczekalnię, na kolejnym obrazku.
W pewnym momencie może pojawić się poniższy ekran, który oznacza, że lektor już jest, ale jeszcze nie zdążył Cię wpuścić na zajęcia (host to lektor, a Ty to participant grupy – tu – przykładowo Kansas):
Następnie lektor musi zaakceptować każde Wasze połączenie z osobna. Jeśli kiedykolwiek znów wyskoczy okienko z Join with Video lub Join with Audio – klikasz w ten przycisk.
Jeśli spóźnisz się na zajęcia, lektor może nie zauważyć Twojego logowania przez jakiś czas, bo na naszym ekranie sporo się dzieje. Jeśli trwa to dłużej niż 5 min., dzwoń do mnie – też mogę być na zajęciach, ale postaram się zachować jakiś kontakt. Dlatego najlepiej… się nie spóźniać.
To okienko z „Join…” może wyskoczyć na każdym etapie dołączania do lekcji, jak tu (z lewej okienko lektora, a z prawej szare okno ucznia (bo nadal nie mam podpiętej kamery – Ty zobaczysz po prawej swój obraz z kamery, jeśli wszystko działa poprawnie). Jeśli denerwuje Cię każdorazowe klikanie w „Join with…”, to na dole okienka możesz zaznaczyć „Automalically join audio…” – wówczas aplikacja nie powinna więcej pytać o to, czy chcesz dołączyć do spotkania z włączonym audio. Bo przecież chcesz. Inaczej nie byłoby sensu. Przypuszczalnie. Bo jeszcze nikt tak nigdy nie zrobił, to nie wiemy.
Poniżej widać, jak wygląda spotkanie lektora z jednym uczniem. Gdy dołączą pozostali, okienka się pomniejszą, by zmieścić wszystkich na ekranie. Nasz Stefan Kowalski (czyli moje konto testowe) nadal nie ma podpiętej kamery, ale gdyby była, to tam byłby z pewnością niezwykle przystojny chłop.
Informacja na środku ekranu potwierdza, że dźwięk został uruchomiony na naszym mikrofonie, czyli słychać Grażynę i Janusza z drugiego pokoju, jeśli są głośni. Należy wówczas fizycznie wyciszyć Janusza i Grażynę.
Na dole ekranu widać przyciski włączenia i wyłączenia naszego mikrofonu oraz kamery – przypominam, moja kamera jest tu szarym ekranem, bo w ogóle jej nie ma.
Ale gdyby coś było nie w porządku z faktycznie istniejącą kamerą lub mikrofonem, to są tam wysuwane opcje, z których wybrać można właściwy sprzęt, a przynajmniej upewnić się, że jest on wybrany.
W prawym górnym rogu można ustawić sobie „Speaker View”, czyli w jaki sposób będą wyświetlane okienka wszystkich widocznych osób. Można też ustawić pełny ekran dla Zoom – polecam dla lepszego poczucia uczestnictwa. W razie problemów z obrazem, spróbuj też zmienić właśnie tę opcję, by odświeżyć widok.
Reszty opcji na dole nie opisuję, bo są albo oczywiste, albo zbędne i nawet nie powinniśmy w nich grzebać podczas zajęć.
Jeszcze raz: prosimy o wcześniejsze sprawdzenie swojej kamery, mikrofonu i połączenia internetowego. Warto też nie logować się, w miarę możliwości do Zoom na ostatnią chwilę, tylko na spokojnie, by przetestować całe audio i obraz w aplikacji, co jest, jak widać, dość proste – patrz Pkt. 3.
Niestety podczas samych zajęć, nie możemy Wam pomóc z problemami, jakie mogą wystąpić po stronie poszczególnych Użytkowników – mamy dostęp tylko do swojego sprzętu i panelu zarządzania spotkaniem, więc brak dźwięku lub obrazu u jednej z uczestniczących osób nie będzie możliwy do naprawienia przez nas. O te ustawienia każdy musi zadbać sam. I my też – po swojej stronie.
W razie problemów technicznych po stronie serwera – także wyłącznie dostawca usługi może nam pomóc, ale pewnie nie od razu (bo mieszka w Ameryce i tam jest jakoś tak, że mają noc, gdy u nas jest dzień – dziwaki), więc w każdym wypadku prosimy o cierpliwość – dla wszystkich sytuacja jest nowa i trudna. Gdzie się da, będziemy próbowali pomóc i zapobiegać problemom.
Jeśli jakieś zajęcia kompletnie się nie udadzą z uwagi na ogólny problem techniczny – będziemy się martwić, jak je odrobić. Takie czasy. I oby jak najszybciej minęły!
Wskazówki niezbędne podczas uczestnictwa online
1. Noście ubrania. Tak. Przydają się, gdy jesteśmy online. Od pasa w dół też. Różnie bywa i czasem trzeba wstać. My też będziemy się starali mieć ubrania. Nawet na sobie.
2. W trakcie zajęć będziemy Was wskazywać w jakiś sposób (zależnie od pomysłu lektora), by każdy wiedział, kto ma mówić w danym momencie. Jakieś opóźnienia transmisji pojawią się na pewno – głównie zależne od poszczególnych łącz osób zalogowanych na lekcji, więc prosimy o utrzymanie dyscypliny: jedna osoba mówi naraz, lektor ją poprawia, gdy trzeba, a pozostali słuchają w skupieniu. My też będziemy się starali unikać takiego formatu, w którym zadajemy pytanie otwarte do wszystkich, by nie tworzyć chaosu.
Jeśli ktoś chce powiedzieć coś w trakcie mówienia innej osoby lub poza kolejnością – prawie jak w szkole – łapka do kamery i machać. Testowaliśmy – to najlepsza metoda.
3. Podczas zadawania pytań, nie będzie zwykle wiadomo, do kogo są kierowane (bo taka jest podstawowa zasada w metodzie), aż lektor nie wywoła osoby. Jeśli zatem lektor przeczyta pytanie 2 razy, ale osoba pytana nadal czegoś nie rozumie, należy wyraźnie to artykułować. To samo, gdy Was poprawiamy. Możecie np. przyłożyć dłoń do ucha, co pozwoli nam od razu zobaczyć, że dana osoba czegoś nie dosłyszała/nie zrozumiała. Dajcie wówczas lektorowi te, powiedzmy, 2 sekundy możliwego opóźnienia, żeby powiedział jeszcze raz lub wyjaśnił to, co chcecie. Wówczas powinna panować cisza po Waszej stronie. Może minąć trochę czasu, ale w testach udawało nam się w końcu znaleźć właściwy rytm pracy.
Przykład jak tego nie robić:
T: – Do you prefer to do the shopping in a small shop or…
S: – Yes, I prefer…
T: -…in a shopping…
S: – What?
T: -…center?
S: – Yes, I prefer center…
T: – I prefer to do!
S: – I prefer in center to do! The shopping. I. Prefer. Yes.
T: – I prefer to do the shop…
S: – The shopping!
T: – To do!
S: – I!
T: – AAAA!!!
S: – AAAA!!!
Czyli dajmy lektorowi przeczytać pytanie do końca. Najlepiej 2 razy. I wyraźnie pokazujmy, gdy czegoś nie rozumiemy. My natomiast postaramy się przerywać Wam w momencie usłyszenia błędu nie tylko słowem, ale i gestami. Ale żadnymi nieprzystojnymi, jak to niektóre posłanki robią.
4. Zadbajcie o dobre oświetlenie twarzy. Inne części aparycji nie są już tak ważne. Np. plecy – poważnie – światło zza Waszych pleców i ciemny pierwszy plan będą bardzo przeszkadzać. My widzieć Was będziemy na bardzo małych okienkach rozmieszczonych na ekranie, by wszystkich zmieścić, więc i tak nie będzie łatwo. A przydaje się Was widzieć, bo – jak punkt wyżej – też Wasza gestykulacja jest ważna, jak i ważna jest Wasza mowa ciała, która pokazuje np. niezrozumienie.
5. Zadbajcie o głośne i wyraźne mówienie. Może być przesadne – to na pewno nie przeszkodzi w nauce, a może dodatkowo pomóc w ćwiczeniu mięśni aparatu mowy. Kto by nie chciał mieć przystojnych bicków na na twarzy? W każdym razie – mamy Was dobrze słyszeć, a nie tylko Wy nas.
6. Tło. To co za Wami. Wiemy, że Wy jesteście najważniejsi, ale jeśli w tle jest mąż Waldek, który popija browara w koszulce „żonobijce” i robi Wam z tyłu rogi na głowie, albo żona każe w trakcie lekcji wywalić śmieci, dzieci odprawiają czarną mszę, a Klub Kanibali zaczyna ucztę… No nie są to najlepsze warunki dla obu stron – nas i Was – żeby skupić się na robocie. Czyli zalecana dźwiękowa i wizualna izolacja. Przy okazji: znacie jakiś sprawdzony Klub Kanibali? Nie że ja… Kolega pytał.
7. Przygotujcie się, że może być dziwnie na początku – żartownisie powiedzą, że nie może być dziwniej niż dotąd w salach lekcyjnych. Ha. Ha. No, zobaczymy – może wszystko się szybko ustabilizuje i nauczymy się tej nowej formy współpracy. Ważne, żeby się nie zniechęcać, założyć klosz cierpliwości i mieć nadzieję, że nie potrwa to już długo.
Smacznego!
Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Tę sekcję będziemy rozwijać w miarę poznawania nowego środowiska prowadzenia zajęć. Warto zajrzeć tu, jeśli macie jakiś problem z Zoomem lub nauką online w ogóle.
1. Brak dźwięku, obrazu, słyszysz wszystkich, a nikt nie słyszy Ciebie itp.?
Zoom jest często aktualizowany. To dobrze – dzięki temu jest bezpieczną aplikacją, która trzyma standardy i zapewnia jak najlepszą jakość połączeń. Niestety, odkryliśmy, że często nie komunikuje od razu o takich aktualizacjach. Okienko z zapytaniem o aktualizację często wyskakuje dopiero, gdy próbujesz zakończyć sesję, wylogować się ze spotkania, lub wciskając „Cancel” podczas fazy logowania się na swoje ID wirtualnego pokoju.
By uniknąć aktualizacji na początku spotkania, tracąc niepotrzebnie cenne minuty zajęć, sprawdź dostępność aktualizacji tu:
Czerwona strzałka pokazuje opcję „Check for Updates”. Należy kliknąć ten napis i zgodzić się na zainstalowanie aktualizacji. Następnie konieczne może być ponowne zalogowanie się do konta swoim mailem i hasłem, gdy poprawki zostaną zainstalowane.
2. Nie tylko Ty masz słyszeć lektora i nie tylko lektor ma słyszeć Ciebie.
W kursie grupowym uczymy się nie tylko w momencie mówienia, ale i słuchania innych. Zadbaj, by Twój głos był dobrze słyszalny dla wszystkich.
Jeśli nie masz zestawu, który pozwala na trzymanie mikrofonu blisko ust, nie siedź daleko od swojego sprzętu, bo inni nie będą słyszeć dobrze Twoich wypowiedzi.
Jeśli naprawdę musisz używać zestawu słuchawek z mikrofonem ze swojego smartfona, przypnij mikrofon blisko ust. Było już o tym w instrukcji powyżej, ale warto powtórzyć: ten sprzęt może nadaje się do rozmów telefonicznych, ale często jest niewystarczający do czegoś tak bardzo wymagającego precyzji jak nasze treningi.
Jeśli chcesz wyposażyć się w lepszy sprzęt, a nie przepłacać i nie wiesz, co wybrać, pewnie będziemy mogli Ci pomóc z własnego doświadczenia – napisz do mnie maila w celu skonsultowania wyboru.
3. Niby Cię zalogowało, ale nie możesz wejść do wirtualnego pokoju – możliwy komunikat w stylu: „nie możesz być zalogowany, będąc już zalogowanym”.
Wówczas, po naszej stronie możemy widzieć, że chcesz wejść lecz faktycznie do tego nie dochodzi. Czasem też nie będziemy Cię wówczas widzieć. To wina łącza. Jest w danym momencie za słabe po Twojej stronie, by ciągnąć przekaz audio i wideo.
Problem może mieć kilka podstaw – Twój dostawca Sieci, Twój router (lub inne urządzenie łączące z Siecią), ktoś korzystający z łącza i obciążający je nadmiernie itd.
Szybkim rozwiązaniem jest posiadanie „zapasowego” Zooma w smartfonie, na tablecie lub innym komputerze, które to urządzenie ma dostęp do Sieci w inny sposób – np. z karty SIM innego operatora/dostawcy Sieci. Wtedy logujesz się na tym urządzeniu swoimi zwykłymi danymi logowania i sprawdzasz, czy działa to lepiej. Zwykle tak.
Można restartować komputer, router i sprawdzać, czy coś się poprawiło.
Czasem też wyłączenie przekazu wideo (który jest mniej ważny) także pomaga, bo łącze zostaje zwolnione dla audio.
Ucz się języków mówiąc!
Mamy nadzieję, że zajęcia online jakością nie będą odbiegały od stacjonarnych treningów, jakie mieliście u nas dotąd. Dziękujemy za to, że Wasze pierwsze pytania po ogłoszeniu restrykcji brzmiały: to kiedy lekcje online?
Chcemy sprostać temu wyzwaniu, choć nie będzie to łatwe, ale z czasem będziemy w tym coraz lepsi – dla Was!
Dziękujemy i życzymy Wam nadal dobrej zabawy na naszych szkoleniach!